Skip to main content

Schakelpunt helpt

Schakelpunt helpt bij het vinden van een vrijwilliger

Het Schakelpunt, een bemiddelingsbureau voor inwoners van de gemeente Apeldoorn die een vrijwilliger zoeken in de thuissituatie, viert dit jaar zijn vijfjarig bestaan.

Steeds meer mensen die voor hulp geen beroep kunnen doen op familie, buren of kennissen weten inmiddels de weg naar het Schakelpunt te vinden. Het Schakelpunt denkt mee met de hulpvrager en wijst de weg.

Apeldoorn telt 23 vrijwilligersorganisaties die bij het Schakelpunt zijn aangesloten. De bekendste zijn De Kap, het Leger des Heils en het Rode Kruis. Ook de ouderenbonden en kerken doen mee.

Er komen allerlei vragen om vrijwilligers binnen, dat kan zijn voor gezelligheidsbezoek, een maatje, opa en oma gevraagd, hulp bij klusjes in of rond het huis, boodschappen, vervoer naar het ziekenhuis of het invullen van formulieren. Een team van negen medewerkers probeert dan samen met de hulpvrager een passende vrijwilliger te vinden bij de aangesloten vrijwilligersorganisaties, of daarbuiten. Soms gaat het snel en is met een telefoontje alles geregeld. Bij lastiger vragen kan er meer tijd over heen gaan voordat er een oplossing is. Het Schakelpunt belt na verloop van tijd nog even na om te horen of alles naar wens verlopen is.

De bemiddeling door het Schakelpunt is gratis. Wel betaalt de hulpvrager eventuele kosten die de vrijwilliger – in overleg met de hulpvrager – maakt, zoals bijvoorbeeld benzinekosten.

Stichting de Kap is gevestigd aan de Regentesselaan 2B, 7316AC Apeldoorn.
De openingstijden zijn maandag van 10.00-13.00 en dinsdag en donderdag van 10.00-16.00 uur.
Het Schakelpunt is telefonisch te bereiken op 055-5760058, of per e-mail via info@schakelpuntapeldoorn.nl Meer informatie is op de website van de Kap te vinden :https://www.dekap.nl  te vinden.