Overlast

Februari 2018

Van 5 t/m 23 februari (op weekdagen) trainen de helikopters van de Koninklijke Luchtmacht samen met militairen van de Koninklijke Landmacht tijdens de oefening HWIC/TAC NL in het oosten van Nederland. Tijdens deze oefening vliegen de helikopters vanaf vliegbasis Deelen en trainen de helikopterbemanningen o.a. het vliegen onder verhoogde dreiging en worden vliegers en loadmasters opgeleid tot wapeninstructeurs. Helikopters kunnen daarbij op zeer lage hoogte vliegen.

Om veilig te kunnen opereren in een missiegebied trainen helikopterbemanningen van de Koninklijke Luchtmacht het hele jaar door. Een groot deel van training vindt plaats in simulatoren, echter zal een deel altijd in praktijk beoefend moeten worden. Doel van oefeningen is om vliegers van helikopters gedegen en professioneel voor te bereiden op missies en inzet in binnen- en buitenland.

September 2017

Helikopters van de Koninklijke Luchtmacht zijn 11 september gestart met reguliere training bij duisternis.

Bemanningen van jachtvliegtuigen, transportvliegtuigen en helikopters van de Koninklijke Luchtmacht trainen dagelijks om inzetbaar te zijn voor wereldwijde missies. Omdat daadwerkelijke inzet vaak onder nachtelijke omstandigheden plaatsvindt, is het belangrijk dat de bemanningen ook in het duister trainen. Door de vroeg invallende duisternis zijn de wintermaanden hiervoor zeer geschikt.
De bemanningen gebruiken geavanceerde nachtkijkers om in het donker goed te kunnen zien. Deze zogenoemde Night Vision Goggles (NVG) beperken wel het rondom-zicht. Kijken met de apparatuur is vergelijkbaar met het kijken door twee kokertjes. Het vergt daarom veel oefening om goed en veilig met NVG’s te werken. Veel training gebeurt in een vliegsimulator, maar praktijktraining blijft nodig.

September 2017
 
De afgelopen tijd is in de nationale en regionale media veel aandacht geweest voor het bepalen van de aanvlieg- en uitvliegroutes van de nog uit te breiden Lelystad Airport.
Het is de bedoeling dat dit vliegveld vanaf 2019 de vakantievluchten overneemt van Schiphol Airport. Dit heeft ook, zoals het zich nu laat aanzien, gevolgen voor onze wijk.
 
In de voorliggende plannen loopt één van de uitvliegroutes over het bosgebied van Hoog Soeren en dus ook net langs Berg en Bos.
Gesproken wordt over grote vliegtuigen die heel laag, op slechts 1.800 meter hoogte, komen overvliegen. Wat hiervan de geluidseffecten in onze wijk zijn is niet precies te voorspellen, maar reden tot zorg is er volgens kenners wel.

In de wijk Berg en Bos is sprake van drie vormen van overlast.

  1. Geluid
  2. Parkeren
  3. Verkeer